02-01-08

Wandelroute Schilde - 's Gravenwezel

Afstad = +/-13km

Afspraak aan de St.-Catharinakerk in de dorpskom van ’s Gravenwezel. Steek de Kerkstraat bijna recht over en wandel de straat in die Oudaen heet. Voorbij het H. Hart-van-Maria-Instituut stap je door een poortje en volg je een smal pad. Op de splitsing houd je rechts. Je stapt langs een boerderijtje en sportvelden. Aan de volgende splitsing blijf je rechtdoor de draadomheining in de Kerkweg volgen. Op de T volg je de dreef naar links. Dan stap je verder rechtdoor tot aan het einde van de weg waar je naar rechts stapt. Rechts zie je de gebouwen van M.P.I Zonnebloem en links wat er overblijft van het ’s Gravenhof (1783). Op het einde neem je de Moerstraat naar links. Je wandelt rechtdoor tot het beton overgaat in een onverharde weg, die naar rechts bocht. Neem hier links de Nieuwe Krommedreef, een wandelpad langs domein La Garenne (500 ha). De eigenaar kweekt er o.a. everzwijnen en herten. Volg het pad, tussen twee vijvertjes, door het bos en neem op de splitsing met een uitkijkplatform rechts. Je komt aan het anti-tankkanaal en je volgt het naar links. Bij de eerste gelegenheid steek je het kanaal over en neem je aan de overkant een smal bospad, dat je naar de St.-Jobsteenweg brengt. Volg deze prachtige beukendreef naar links. Net voor het einde van de dreef, stap je rechts door een poortje. Je volgt nu een smal pad dat de bosrand volgt. Aan een villa kom je op asfalt. Volg deze weg tot op het einde. Op het erf van de boerderij links ontspringt het Klein Schijn. Aan het bordje Koeistraat ga je rechtsaf. Je wandelt alweer door een mooie beukendreef tot je op een knooppunt van boswegen komt. Rechtdoor gaat het naar fietsknooppunt 4

Daar moet je niet heen, ga wel linksaf, tussen twee greens van golfclub Rinkven. Het eerste paadje links mag je niet in, het tweede pad links draagt het naambordje Wandelweg. Volg deze dreef tot op het einde. Je staat nu voor de Zwanebeek. Neem rechts het smalle, golvende pad naast de beek tot aan een afsluiting. Rechtsaf en op het volgend kruispunt van boswegen opnieuw rechts. Altijd rechtdoor nu, eerst door het bos, dan tussen de greens en de tees. Je komt aan het anti-tankkanaal, steekt het over en volgt het naar links. Na een bunker neem je rechts de Ketelstraat, eigenlijk niet meer dan een smal pad langs de Hofbeek. Het pad bocht naar rechts. Negeer een straat rechts en je komt op de St.-Jobsteenweg, die je naar links volgt. Na 200 m, neem je rechts het Catersstraatje. Je wandelt langs het park van Kasteel Catershof (17de eeuw) en stapt op het einde, links, door een poortje. Daarstraks was je hier al vlakbij.

Volg het pad langs het M.P.I. en neem op de splitsing na de school, de weg links. Je komt in een straat en volgt die naar links. Na een paar honderd meter staan links twee 18de-eeuwse huisjes met geel-blauwe luiken en rechts een oude smidse met hoefstal. Enkele meters verder neem je rechts het schuine paadje dat verboden is voor ruiters. Het brengt je door het bos naar een asfaltweg. Steek die over en volg aan de overkant het pad dat je eerst langs de Duyvendaelhoeve leidt, vervolgens langs de hofgracht van het Groot Kasteel (17de eeuw). Wandel voorbij de ingang en blijf de sloot volgen, ook als die rechtsaf gaat. Negeer een straatje links, je bent op het Schildewandelpad. De hofgracht draait opnieuw rechtsaf. Je gaat rechtdoor, langs een idyllisch huisje. Op de T ga je rechtsaf. Het pad wordt smaller en je komt in een dreef, die naar een achteringang van het Groot Kasteel gaat. Steek de dreef over en volg het paadje aan de overkant. Je komt op een pleintje. Wandel rechtdoor tussen de villa’s tot je rechts de Parklaan in kan draaien. Neem dan het eerste straatje links. Waar het eenrichtingverkeer wordt, gaat de wandeling rechtdoor, maar ga eerst 50 m de Molenakker in, daar staat de Molenhoeve (18de eeuw). Steek daarna de weg naar Schilde over en volg aan de overkant de Dreef van Hertebos tot op het einde. Op de T ga je linksaf en op het eerste kruispunt rechtsaf, tot aan de kerk.

Heerlijke wandeling, prachtig!
Prima beschrijving met plan. Bedankt!